Samorząd województwa lubelskiego analizował możliwość finansowania połączeń kolejowych do Hrubieszowa, które uzupełniłyby skromną ofertę PKP Intercity. Porzucił jednak ten zamiar w związku z niewystarczającą liczbą posiadanych pojazdów spalinowych. Zapewnia jednocześnie, że Hrubieszów jest dobrze obsługiwany komunikacją autobusową.
Od kilku lat swoje pociągi do Hrubieszowa uruchamia PKP Intercity. Linia kolejowa 72 Zawada – Hrubieszów Miasto na odcinku między Zamościem Wschodnim a Hrubieszowem nie jest natomiast wykorzystywana w ruchu regionalnym. Cztery lata temu samorząd wojewódzki poinformował, że uruchomi tam swoje kursy,
jeśli będzie miał na to środki finansowe, pojawi się odpowiedni potencjał demograficzny, a stan infrastruktury będzie odpowiadał potrzebom.
UMWL: Musimy dbać o rezerwę pojazdów spalinowych
Mimo upływu czasu oferta kolei pasażerskiej w Hrubieszowie nie uległa większym zmianom. Pasażerowie mają więc do dyspozycji tylko dwie pary pociągów dalekobieżnych. – Podczas wstępnych prac nad przygotowywaniem założeń kolejowej pasażerskiej oferty przewozowej na rozkład jazdy edycji 2024/2025 była analizowana także możliwość uruchomienia dodatkowych pociągów kursujących na odcinku Hrubieszów Miasto – Zamość Wschód – mówi tymczasem Anna Nycz, inspektor ds. obsługi medialnej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego.
Dodaje także, że plan transportowy regionu wciąż zakłada możliwość finansowania kursów, jeśli samorząd będzie miał na to środki, a spełnione zostaną określone uwarunkowania demograficzne, społeczne i infrastrukturalne. Dlaczego więc do inauguracji przewozów ostatecznie nie doszło? – Ze względu na ograniczoną ilość taboru kolejowego z napędem spalinowym i potrzebę optymalizacji wykorzystania dostępnych zasobów w tym zakresie, szczególnie w celu zachowania odpowiedniej rezerwy, realizacja tego pomysłu okazała się na obecnym etapie niemożliwa – twierdzi nasza rozmówczyni.
Zwraca ona także uwagę, że województwo nie jest jedynym potencjalnym organizatorem przewozów kolejowych między Zamościem a Hrubieszowem. Takie połączenia mogłyby bowiem uruchomić również powiaty. – Jesteśmy otwarci na inicjatywę samorządów lokalnych w zakresie współfinansowania rozszerzenia organizowanej siatki połączeń przez gminy i powiaty położone wzdłuż omawianej linii kolejowej – deklaruje przedstawicielka UMWL. Należy jednak zauważyć, że w polskich realiach województwa niemal zawsze biorą na swoje barki całkowite koszty utrzymania połączeń kolejowych o charakterze regionalnym, a ewentualne pozyskanie dofinansowania od jednostek niższego szczebla nie rozwiązałoby w żadnym wymiarze wspomnianych powyżej problemów taborowych.
Sporo połączeń autobusowych, ale bez wsparcia województwa
Urząd marszałkowski zapewnia, że Hrubieszów i Zamość pozostają dobrze skomunikowane. – Połączenia autobusowe są realizowane obecnie przez pięciu przewoźników. Częstotliwość kursowania wynosi ok. 30 minut – usłyszeliśmy. Żadna z firm przewozowych nie pozyskuje dopłat ze strony województwa. Anna Nycz tłumaczy, że do regionu nie docierają sygnały od mieszkańców dotyczące braku możliwości dojazdu, stąd też w tej relacji nie są organizowane połączenia dotowane przy wsparciu z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.